Sawadee: "Onze website is onze levensader"

Sawadee Reizen is in ruim drie decennia uitgegroeid van klein bedrijfje tot verdienstelijke speler in haar branche. De reisorganisatie in Amsterdam verzorgt groepsreizen naar 182 bestemmingen in meer dan 80 landen. Om te zorgen dat onder meer alle boekingen soepel verlopen, werkt Sawadee met RISS, een door Qics op maat gemaakt systeem. “RISS is in de basis een reserveringssysteem, maar het is inmiddels zoveel meer”, zegt Maarten van Berkel, Manager Finance, Sales en Operations.

Wie vroeger iets van de wereld wilde zien, stapte een reisbureau binnen of reserveerde telefonisch een last minute. Tegenwoordig is dat anders, ook bij Sawadee. Maarten: “Onze website is onze levensader. 90 procent van al onze reizen wordt via www.sawadee.nl verkocht.”

Een bezoeker kan op de site, dankzij een koppeling met RISS, veel informatie over een reis vergaren, onder meer of er al iemand is die dezelfde reis geboekt heeft en wat de groepssamenstelling is. “Als er daadwerkelijk een boeking wordt gedaan, wordt dit weer teruggekoppeld. Onze medewerkers controleren vervolgens of alles beschikbaar is, waarna hotels en vluchten kunnen worden gereserveerd”, aldus Maarten.

Portal

RISS, dat in 2003 is ontwikkeld, is allang geen simpel reserveringssysteem meer. Door de jaren heen zijn er veel elementen bijgekomen. Zo kan het aan het begin van een nieuw boekseizoen dankzij een ingebouwde rekenmodule de reisbudgetten en nieuwe reissommen voor dat jaar berekenen. Een ander belangrijk onderdeel is de agentenportal. Sawadee-agenten wereldwijd, en dat zijn er volgens Maarten nogal wat, hebben met deze portal een platform gekregen waarbij ze online met elkaar kunnen communiceren over boekingen, gemaakte prijsafspraken, facturen, etc. Maarten: “Wij hebben hierdoor een enorme besparing kunnen realiseren, doordat we niet meer alles handmatig via de mail hoeven te versturen.”

'RISS, dat in 2003 is ontwikkeld, is allang geen simpel reserveringssysteem meer'

De agentenportal is volgens Maarten redelijk uniek in de reisbranche: “De portal wordt als iets moois gezien, ook door onze zusterbedrijven. We zijn onderdeel van TUI en we kregen vorig jaar, toen we opgenomen werden in een nieuw samenwerkingsverband, de vraag of we niet een ander systeem wilden gaan gebruiken. Dit kende echter geen soortgelijke portal. We hebben toen bewust gekozen om niet van systeem te veranderen. Het ontbreken van een agentenportal was daarvan een belangrijke reden. We kunnen namelijk niet meer zonder.”

Het idee van de portal kwam overigens van Sawadee zelf, die met Qics om tafel ging om te kijken wat mogelijk was. Maarten: “Wat ik fijn vond was dat Qics altijd goed meedenkt, het systeem net zo goed kent als wij, en onze ideeën aanvult. Uiteindelijk hebben we het meeste dat op ons verlanglijstje stond, kunnen realiseren.”

'Wat ik fijn vond was dat Qics altijd goed meedenkt en onze ideeën aanvult'

Toekomst

Sawadee verwacht in de toekomst nog meer automatiseringsslagen te maken. “We staan als het om automatisering gaat op een splitsing. Je kan echt niet meer alles handmatig doen. Een klant moet bijvoorbeeld informatie uit ons systeem kunnen halen zonder dat ze ons daarbij nodig hebben. Wij zitten dan ook te denken aan een klantenportal, een soort Mijn-pagina, waar reizigers zelf hun boekingen kunnen bijhouden.”

Ook als organisatie hoopt hij nog groei te realiseren. Maarten: “De crisis is inmiddels voorbij en het gaat goed met Sawadee. Tegelijkertijd is er veel aan de hand in onze branche. Komende maanden staan ons weer heel wat veranderingen te wachten. In de reiswereld moet je snel schakelen en inspelen op ontwikkelingen. Komend jaar wordt opnieuw een uitdaging, maar ik zie de toekomst positief tegemoet. We hopen nog meer klanten een mooie reiservaring te bezorgen. De ontwikkelingen binnen RISS stellen ons in staat om meer volume te verwerken met hetzelfde personeel op kantoor. Een efficiënte (IT-)omgeving is noodzakelijk voor toekomstig succes.”

Lees meer over het project en de oplossing>

 

 

  • 15-08-2016

Iets voor u?

Bent u benieuwd of wij iets voor u kunnen betekenen? Wij denken graag met u mee.
Neem contact op   

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden